Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Mark Titchner


Το πολυπρισματικό εικαστικό έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Mark Titchner δίνει την εντύπωση ότι είναι εμπνευσμένο απ' τα ψυχεδελικά ροκ πόστερ της δεκαετίας του '60 και τον θρυλικό τηλεφωνικό θάλαμο-χρονομηχανή "Tardis" του Dr. Who. Εντούτοις, για ένα διάστημα "προσγειώνεται" στον χώρο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138), στην αναδρομική έκθεση σύγχρονης τέχνης "Made in Britain" -αντιπροσωπευτική του ρηξικέλευθου ρεύματος των Young British Artists- η οποία συνδιοργανώνεται από το Ίδρυμα Μπενάκη και το Βρετανικό Συμβούλιο.

Μετάφραση κειμένων έκθεσης: Γιώργος Τσελώνης.
Επιμέλεια κειμένων: Βρετανικό Συμβούλιο, Γιώργος Τσελώνης.




Ο Mark Titchner γεννήθηκε στο Luton το 1973. Σπούδασε στο Hertfordshire College of Art and Design την περίοδο 1991-1992, κι έπειτα συνέχισε τις σπουδές του στο Central St Martins College of Art and Design το διάστημα 1992-1995. Σήμερα ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.

Το έργο του Titchner εξερευνά ιδέες που σχετίζονται με την πίστη και τις πεποιθήσεις των ανθρώπων. Τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί εκτείνονται από τη γλυπτική και τα media installations μέχρι τις ψηφιακές εκτυπώσεις και τις προβολές με βίντεο. Κεντρικό ρόλο στα έργα του έχουν οι έτοιμες και στερεότυπες φράσεις τις οποίες ο καλλιτέχνης αντλεί από διαφορετικές πηγές (πολιτικές διακηρύξεις, φιλοσοφικές θεωρίες, στίχοι τραγουδιών, διαφημίσεις) εν είδει κειμένου-επιγραφής με συγκεκριμένα μηνύματα. Κάθε μήνυμα επιλέγεται έτσι ώστε να προσελκύει την προσοχή του θεατή, παροτρύνοντάς τον να δράσει ή να συλλογιστεί. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με το έργο του The Future Demands Your Participation (2006): παρότι το χρησιμοποιούμενο κείμενο μοιάζει να στερείται νοήματος –έχοντας πια αποκοπεί από την αρχική του πηγή– εντούτοις προσκαλεί τον θεατή να εμβαθύνει στο μήνυμα που εμπεριέχει. Έτσι, ο τελευταίος παρασύρεται απ’ την «υπερβατική» φύση του μηνύματος χωρίς να κατανοεί τι ακριβώς συμβαίνει. Το αναγνωρίσιμο γραφιστικό στυλ του Titchner ασκεί υπνωτική και παραισθησιογόνο επίδραση στον παρατηρητή μέσω της χρήσης του “light box” (ένα ειδικά κατασκευασμένο κουτί με ημιδιαφανές καπάκι, απ’ το οποίο εκπέμπεται ηλεκτρικό φως), παραπέμποντας στις φωτεινές διαφημιστικές επιγραφές που συναντάμε στις στάσεις των λεωφορείων. Μέσω του light box ο καλλιτέχνης εξερευνά τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι προσλαμβάνουν μηνύματα και δημιουργούν σκέψεις.



Μετάφραση: Γιώργος Τσελώνης

Δεν υπάρχουν σχόλια: