Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

Mat Collinshaw


Ο avant-garde Βρετανός φωτογράφος Mat Collinshaw συμμετέχει με μερικά απ' τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του στην έκθεση σύγχρονης τέχνης "Made in Britain", η οποία διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Βρετανικό Συμβούλιο.

Μετάφραση κειμένων έκθεσης: Γιώργος Τσελώνης
Επιμέλεια κειμένων: Βρετανικό Συμβούλιο





Ο Mat Collinshaw γεννήθηκε το 1966 στο Nottingham της Αγγλίας και σπούδασε στο Goldsmiths College, στο Λονδίνο, όπου ζει και εργάζεται σήμερα.

Ο Collinshaw είναι περισσότερος γνωστός για τις φωτογραφίες και τις οπτικές του εγκαταστάσεις (video installations). Το έργο του συνδυάζει την ομορφιά, τη σαγήνη και τον αισθησιασμό με ένα υπόγειο, βίαιο και τρομακτικό ρεύμα από φανταστικές αλλά αποκρουστικές εικόνες: πρόκειται για ψυχολογικές αναπαραστάσεις οι οποίες μ’ έναν παραμορφωτικό τρόπο εξετάζουν την έλξη και την απώθηση που νιώθει ο θεατής απέναντι σε συγκεκριμένες εικόνες. Συχνά, οι εικόνες τροποποιούνται κατάλληλα με ψηφιακά μέσα, ενώ ως υπαινισσόμενο μήνυμα αναδύεται η σχέση μεταξύ της αναπαράστασης και της πραγματικότητας.

Για τη σειρά έργων με τίτλο "Infectious Flowers" χρησιμοποιείται η τεχνολογία του light box, ενώ σε αυτή περιλαμβάνονται οι φωτογραφίες κάποιων ιδιαίτερα σαγηνευτικών λουλουδιών με χυμώδη εμφάνιση. Με μια πρώτη ματιά, ο θεατής εντυπωσιάζεται από τα έξοχα χρώματα και σχήματά τους, αφού είναι δώρα της φύσης και η ομορφιά τους έχει τονιστεί ακόμη περισσότερο μέσω της τεχνολογίας. Ωστόσο, παρατηρώντας κανείς τα εκθέματα, εντοπίζει τις ατέλειές τους: τα πέταλα των λουλουδιών δεν είναι άψογα σχηματισμένα – κάποια τμήματα είναι ρημαγμένα από αρρώστιες, η μορφή τους κρύβει ατέλειες και πάλλεται από κάτι νοσηρό. Οι τίτλοι των έργων δεν αντιστοιχούν στις επιστημονικές ονομασίες των εκτιθέμενων ειδών, αλλά στα αίτια της παραμόρφωσης και της μόλυνσής τους από τις χειρότερες μορφές καρκίνου που υπάρχουν στη φύση. Κατ’ αυτό τον τρόπο, βρίσκει κανείς το θέαμα τόσο ελκυστικό όσο κι αποκρουστικό. Ο Collinshaw αντλεί την έμπνευσή του απ’ την ιστορία ενός δανδή του 19ου αιώνα, ο οποίος απέκτησε τέτοια εμμονή με τα λουλούδια, που αποφάσισε να κλειστεί μαζί τους ερμητικά στην κατάμεστη από αυτά έπαυλή του. Η λατρεία του έγινε τόσο υπερβολική ώστε τελικά τα λουλούδια αρρώστησαν, βυθιζόμενα στην αποσύνθεση όπως και το μυαλό του.

Μετάφραση: Γιώργος Τσελώνης

Δεν υπάρχουν σχόλια: