Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2012

Philip Allen


Ο γνωστός Βρετανός εικαστικός της ομάδας Young British Artists συμμετέχει στην έκθεση "Made in Britain" η οποία διοργανώνεται από το Μουσείο Μπενάκη και το Βρετανικό Συμβούλιο (διάρκεια έκθεσης: 15.02.2012-22.04.2012, Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138)

Μετάφραση κειμένων έκθεσης: Γιώργος Τσελώνης
Επιμέλεια κειμένων: Βρετανικό Συμβούλιο, Γιώργος Τσελώνης



Ο Philip Allen γεννήθηκε το 1967 στο Λονδίνο. Το 1987 σπούδασε Καλές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο του Kingston, και αργότερα, το 1990, παρακολούθησε μαθήματα στο Royal College of Arts. Αμφότερες οι σχολές βρίσκονται στη βρετανική πρωτεύουσα όπου σήμερα ο καλλιτέχνης ζει και εργάζεται.

Οι πίνακες του Allen προκύπτουν έπειτα απ’ τη συνεχή εξάσκησή του με σκίτσα. Δουλεύοντας αρχικά σε επιφάνειες μικρής κλίμακας –όπως σε χαρτί διαστάσεων Α5– και χρησιμοποιώντας στυλό και μαρκαδόρους με μύτη από συμπιεσμένες ίνες, ο καλλιτέχνης δημιουργεί προσχέδια τα οποία αποτελούν τον σκελετό πάνω στο οποίο θ’ αναπτυχθούν οι αφηρημένες μορφές και συνθέσεις που θα δημιουργήσει αργότερα. Στη συνέχεια αναπτύσσει περαιτέρω τις ιδέες του σε ξεχωριστούς πίνακες, δουλεύοντας κυρίως με λαδομπογιές σε ξύλινα ταμπλό και άλλες επιφάνειες. Για να δημιουργήσει μια εντύπωση ψευδαίσθησης όσον αφορά την προοπτική, ο Allen συχνά χρησιμοποιεί συμπαγείς σταγόνες μπογιάς για τη σκίαση των γραμμών που οριοθετούν τις μορφές στα έργα του, δημιουργώντας ένα τρισδιάστατο πλαίσιο για τις εικόνες και τους σχηματισμούς που περιέχονται μέσα σε αυτές.

Παρότι οι πίνακες του Allen έχουν ασυνήθιστους τίτλους, οι τελευταίοι έχουν επιλεγεί ώστε να διαθέτουν ένα συγκεκριμένο νόημα. Το έργο "Katterfelto" του 2004 ("Studio Version") πήρε το όνομά του από έναν περιπλανώμενο καλλιτέχνη-περφόρμερ ονόματι Gustavus Katterfelto, ο οποίος έγινε διάσημος περιοδεύοντας στην Ευρώπη στα τέλη του 18ου αιώνα ως ταχυδακτυλουργός, καταφέρνοντας να παρουσιάσει στο κοινό κάποια αμιγώς επιστημονικά φαινόμενα (όπως η μικροσκόπηση και ο ηλεκτρισμός) ως μαγικές οφθαλμαπάτες. Στα εικαστικά έργα του Allen, το κεντρικό τμήμα του πίνακα είναι εμπνευσμένο απ’ το στοιχείο της ψευδαίσθησης, που απέπνεε το έργο του Katterfelto. Ωστόσο, εκεί που ο τελευταίος θα χρησιμοποιούσε προπετάσματα καπνού και άλλα ταχυδακτυλουργικά κόλπα για να παραπλανήσει το ακροατήριό του, ο Allen αξιοποιεί μέσω των χρωμάτων την αίσθηση της προοπτικής προκειμένου να εξαπατήσει τον θεατή ως προς την πραγματική φύση των επιφανειών που δημιουργεί.

Μετάφραση: Γιώργος Τσελώνης

Δεν υπάρχουν σχόλια: