Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2012

Peter Doig


Τα αφηρημένα, ονειρικά τοπία που αναδύονται από τους πίνακες του Σκωτσέζου ζωγράφου Peter Doig βρίσκουν για ένα διάστημα στέγη στην έκθεση σύγχρονης τέχνης "Made in Britain" η οποία φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη, υπό την αιγίδα του Βρετανικού Συμβουλίου.

Μετάφραση κειμένων έκθεσης: Γιώργος Τσελώνης
Επιμέλεια κειμένων: Βρετανικό Συμβούλιο, Γιώργος Τσελώνης




Ο Peter Doig γεννήθηκε το 1959 στο Εδιμβούργο και πέρασε τα παιδικά του χρόνια στο Τρινιντάντ και στον Καναδά, πριν επιστρέψει στη Μεγάλη Βρετανία το 1979. Σπούδασε τόσο στο Wimbledon School of Art όσο και στο St. Martin’s School of Art, ενώ στη συνέχεια μετακόμισε στο Λονδίνο για να ολοκληρώσει τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Chelsea School of Art. Επέστρεψε στο Τρινιντάντ το 2002, όπου σήμερα ζει και εργάζεται.

Παρότι ο Doig καθιέρωσε τη φήμη του ως καλλιτέχνης του οποίου το εικαστικό έργο αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από τοπία, ο ίδιος παραμένει «ζωγράφος τοπίων» υπό μια εντελώς παραλλαγμένη, μη συμβατική έννοια που αψηφά κάθε κατηγοριοποίηση. Οι πίνακες που δημιουργεί είναι εικόνες τοπίων που ίπτανται μεταξύ μνήμης και φαντασίας, εμπνευσμένων από φωτογραφικά και κινηματογραφικά ερεθίσματα ή ανάλογες εμπειρίες που ο καλλιτέχνης έχει συλλέξει τόσο κατά τη διαμονή του σε αστικό περιβάλλον όσο κι από ένα ευρύ φάσμα αναμνήσεων της παιδικής του ηλικίας, αποτελούμενο από φυσικά τοπία. Σε μεγάλες επιφάνειες καμβά ανακαλεί εικόνες απ’ τις αχανείς εκτάσεις του Καναδά, χρησιμοποιώντας όχι μόνο τα αποθέματα της μνήμης του, αλλά και την αντίληψη του θεατή ως προς τη συλλογική ανάμνηση ενός τοπίου. Η πανοραμική του ματιά παραπέμπει σε ανάλογες κινηματογραφικές εικόνες, ενώ ο ίδιος έχει παραδεχθεί την επιρροή που ασκεί η διαδοχή των καρέ στο εικαστικό του έργο. Ο Doig περιγράφει τον πίνακά του "Hill Houses" (1990-1991) ως την «προσωπική απεικόνιση μιας φωτογραφίας που βρήκε στο "National Geographic", η οποία του θύμιζε έντονα ένα μέρος στο Κεμπέκ όπου έζησε σε νεαρή ηλικία». Όπως λέει χαρακτηριστικά, «πρόκειται για τη φανταστική απεικόνιση μιας ανάμνησης».

Το έργο του "Untitled" ("Green") (1988) ανήκει σε μια σειρά σπουδών δημιουργημένων με λάδι σε χαρτί, ενώ ο Doig υποστηρίζει ότι είναι εν μέρει εμπνευσμένο από τις τελευταίες σκηνές της ταινίας τρόμου "Παρασκευή & 13" του Sean Cunningham.


Μετάφραση: Γιώργος Τσελώνης

Δεν υπάρχουν σχόλια: